söndag, januari 28, 2007

söndagsnoteringar

här ett par tankar, bland många andra, efter mina 9,5h i GÖTEBORG under lördagen.

varför spelas inte ALLA svenska filmer in i Göteborg?

på tågresan blandades MASSIVE ATTACK med läsning av regissören BJÖRN RUNGEs stridsskrift "Konsekvenser" (Filmkonst #104). någonstans mellan KUNGSBACKA och BÅSTAD väcktes en tanke eller tu - men framförallt ett hopp. ett hopp om en levande filmexistentiell debatt inom film-Sverige. ett antal månader har dock passerat sedan den publicerades - och debatten skriker med sin frånvaro... (en fullständig kommenterande text kommer om några dagar.)

jag är inte säker på om ROY ANDERSSONs kommande "DU LEVANDE" är färdigställd än, men om den är det, och filmen medvetet inte anmälts till GÖTEBORG utan (som det sägs i "Konsekvenser") det är som så att man siktar på premiär i CANNES senare i vår, så är det om något ett ställningstagande gentemot det svenska filmklimatet och filmfestivalen i GÖTEBORGs internationella ställning...

det är väldigt många som under väldigt lång tid har skrikit efter förändringar inom det svenska filmklimatet. jag har varit en av dem. SFI och nya VD:n CISSI ELWIN har fått ta mycket stryk. jag har varit en av dem som gett. jag är bara inte så säker på att de förändringarna som nu införs kommer falla just samma personer i smaken.

jag tycker dock om det. det är nästan så att man blir tårögd av den nya ambitionen - det ska satsas mer på proffessionalism. vad detta betyder är svårtolkat - MEN, och detta är väldigt viktigt att notera - DET HÄNDER NÅGOT. överhuvudtaget. mer pengar till färre filmer. från 45 till ca. 20stycken.

gårdagens offentliggörande av den nya svenska filmpolitiken anno 2007 kan inte tolkas på något annat vis än att det blir ett stålbad. i festivaltidningen DRAKEN (28/1 )tillfrågas ELWIN om detta är "något slags darwinism".
– "Ja, absolut. Film och konst är inte demokratiskt. Filmstödet är till för de mest begåvade."

eller som JANNIKE ÅHLUND skriver i en krönika i dagens DRAKEN:

"Så länge det inte är en medborgerlig rättighet att göra biograffilm, är det rimligt att försöka hitta styrinstrument för produktionen."

det blir nu allt tydligare varför CISSI ELWIN tillsattes på sin post - hon som med sin frånvaro av tidigare associationer till filmbranschen sågs på med kritiska ögon. det är just denna oavhängighet som är hennes styrka - och som kan komma att bli svensk films stora förtjänst.

samtidigt satsas 40 miljoner svenska kronor på fem regissörer (eller lika många filmer, beroende på vart ens sympatier ligger). det fyller tomrummet som de nya moment-22 reglerna för det allmänna filmstödet nu skapar: hur gör man bättre och nyskapande svensk film när de unga filmskaparna inte får tillträde till det allmänna filmstödet? därav ROOKIE-satsningen. mkt bra. konkret. hoppfullt. spännande. oroväckande. modigt. ÄNTLIGEN.

CISSI ELWIN är inte rädd. det är bra det. det finns alltför många rädda aktörer i den svenska filmvärlden.

Etiketter: , , , , , , , , , ,