torsdag, maj 21, 2009

"scsabas"...

jag älskar lokalreportrar på små bya-redaktioner. de är oftast totalt avskurna från huvudredaktionen och bor granne med människorna som de rapporterar om vilket skapar total frånvaro av objektivitet. genom mina år har jag träffat många sådana reportrar (de är reportrar, inte journalister) och inte sällan är de väldigt lata. hade en viss lokalreporter för HELSINGBORGS DAGBLAD/NORDVÄSTRA SKÅNE TIDNINGAR brytt sig om att göra en enkel sökning på nätet om vem jag var, så hade man kanske kunnat stava mitt namn rätt. det hade inte ens behövts en sökning på GOOGLE; det hade räckt med en internsökning i HELSINGBORGS DAGBLADS artikelarkiv, där det i ärlighetens namn, och med viss risk för brusten ödmjukhet, finns både en och två texter om mig sedan innan...

i övrigt så var gårdagskvällens besök i ÖRKELLJUNGA och på den nystartade ungdomsteatergruppen riktigt, riktigt roligt. bland annat ERIK KALJEVIC SVEDBERG (för övrigt en av mina gamla elever på CAMPEON FRIGYMNASIUM i HELSINGBORG) har visat initiativ. och med risk för att låta högfärdig (vilket är väldigt svårt att vara eftersom jag kommer från LANDSKRONA...), så är det alltid alldeles, alldeles underbart att det finns vilja till kulturutövning i de små byarna. mer kultur till folket!

Etiketter: , , ,