söndag, september 20, 2009

distans

söndagsarbete på GOOD. fönstret är öppet och SOFIELUNDS bakgrundsbrus fyller en viktig funktion, på något vis. lördagen tillbringades i fredade paranteser. en tripp in om hemstaden LANDSKRONA och därefter avslappning i MALMÖ resten av dagen. idag var det lång sovmorgon för att återhämta sig från en vecka som varit mer än krävande.

det viktiga nu är att försöka få distans till de olika klippningarna som finns för "SUPER HJÄLTEN". min fina regissörskollega HANNA SKÖLD gjorde en enorm insats under torsdag och fredag som gästklippare. hennes version, eller rättare sagt VISION, om vad denna filmen handlar om och vilken form den bör ha, var radikalt annorlunda från min egen. hennes blick ser saker som jag missat, och som ger perspektiv, och inte minst ödmjukhet. det ger mig inspiration och kraft att ta nästa steg i min egen process; att hitta min film och stå upp för den. att förtydliga och fördjupa. för var dag som går, desto mer känner jag att vi är på rätt väg. inlednings- och avslutningssekvensen kommer knyta ihop filmen på ett väldigt smart vis; den emotionella tyngdpunkten förflyttas sakta men säkert inuti filmen. filmen kommer först - mina och andras personliga preferenser därefter.

Etiketter: , , ,

3 Comments:

Anonymous My said...

du har en blogg. yes!

11:48 em  
Anonymous Anonym said...

Csaba,

Jag såg just "Väsenpumpen" och uppskattar att SVT hade den goda smaken att visa den i repris.

För att visa vad begåvade skådespelare och begåvade regissörer kan göra av de mest alladagliga historier.

Utan klipp, spektakulära historier.

En timme av fängslande dialog.

Köszönöm szépen!

M v h

Future

8:27 em  
Anonymous Anonym said...

Csaba,

Jag finner det dock något märkligt att SVT väljer att visa din film klockan 13.40 en tisdag.

"Väsenpumpen" är ett mästerverk i sitt slag!

En timmes dialog mellan två äldre män far förbi utan att den faktiska timmen förflutit.

Då måste något vara mycket bra!

Future.

- Som förvandlas till FutureExpress.

Precis som en kvarn kan förvandlas till pump!

M v h

Future

8:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home