måndag, februari 11, 2008

roy scheider 1932-2008

en av min barndoms allra största hjältar har lämnat oss. skådespelaren ROY SCHEIDER, 75, har avlidit. medan han för många var mest känd som MARTIN BRODY från STEVEN SPIELBERG´s "JAWS", så växte jag upp med honom som CAPTAIN NATHAN BRIDGER i den makalöst fantasifulla science-fiction TV-serien "seaQuest DSV". det var den första sci-fi serien som vågade lämna rymden som skådeplats, och istället bege sig under ytan, in i våra egna djupa hav för att upptäcka äventyren som var närmare oss, och samtidigt mer främmande än någonting vi tidigare hade sett.
även 80-tals actionfilmen "Blue Thunder" spelades i min VHS-spelare om och om och om igen tills det att bandet nöttes ut och jag körde slut på ett andra ex.

det finns ett fåtal skådespelare, som man som barn bär med sig resten av livet. det behöver inte nödvändigtvis handla om stort skådespeleri eller en fantastisk karaktär - istället handlar det om just den specifika människans inre, dess tydliga kraft. ROY SCHEIDER är, för mig, en av dessa barndomens hörnstenar.

han kommer, sannerligen, vara saknad.

Etiketter: ,