söndag, januari 11, 2009

idag blir min nya film klar

ikväll kommer jag antagligen att drabbas av en ordentlig släng av PPPB. det är en branschterm som jag myntade för några år sedan för att försöka klassificera ett tillstånd som jag märkte att jag försänktes in i med jämna mellanrum. PPPB står för "post post-production blues". efter en intensiv period av enorm tidskonsumption, koncentration, hängivenhet, viktiga beslut, ett helhetstänkande och många olika viljor som ska föras samman, hopp, förtvivlan och förälskelse i materialet, så lämnas man plötsligt med en färdig film framför ens fötter och sen... ingenting. all denna riktade energi som spenderats på att få färdigt saker "här och nu", så att man kan fortsätta till nästa del av post-produktionsprocessen, är helt plötsligt bortblåst.

nu har jag förvisso rejält med arbete kvar, eftersom jag även är ansvarig projektledare och huvudproducent (för första gången på väldigt länge eftersom både "Väsenpumpen" och "87" samproducerades med andra aktörer), som inbegriper festivaldeltagande, mediastrategi, DVD-design och mastring, distribution och försäljning... men den faktiska produktionsfasen är snart avslutad.

det kommer lämna ett tomrum efter sig som jag nu måste hitta andra punkter att fokusera det på istället.

"Strå" var alltid menat att bli min sista kortfilm innan min långfilmsdebut, av både praktiska och konstnärliga skäl. men nu undrar jag hur lång tid det kommer ta för mig innan jag hör sorlet i bakhuvudet som förkunnar de första kornen av idéer till min nästa kortfilm...

Etiketter: , , ,