torsdag, september 24, 2009

fantastiskt mycket genrefilm just nu

i förra veckan närvarade jag på öppningsvisningen till FANTASTISK FILM FESTIVAL i LUND, när man visade RICHARD KELLEY´s kommande film "THE BOX". denna genrefestival jubilerar i år med 15 hela omgångar, och det är rätt så fantastiskt att en liten stad som LUND kan husera en filmfestival som är så starkt nischad. science-fiction och skräckfilmsgenrerna är ju som bekant inte de mest respekterade i detta kulturellt torftiga land. kanske är det just det faktum att LUND med sin litenhet och sina många studenter är det som krävs för att festivalen inte ska drunkna i alla andra evenemang som en storstad har att erbjuda.

det ironiska är dock att, trots att denna typ av filmer är mina favoritfilmer, så har jag helt enkelt inte haft tid att besöka festivalen. anledningen? jag är djupt begraven i postproduktionsarbetet av min egen genrefilm, den kommande superhjältefilmen i kortfilmsformat, "SUPER HJÄLTEN". när det alltså för en gångs skull faktiskt görs genrefilm i SKÅNE eller i SVERIGE överhuvudtaget, så har dess regissör inte tid för att faktiskt besöka en pågående filmfestival som endast är en 15minuters tågresa bort...

Etiketter: , , , , ,