torsdag, december 03, 2009

situation csaba

har man en arbetsledande funktion så får man ta det goda med det onda. det jobbiga med det underbara. man får sortera bort de människor i sin närhet som ger en negativ energi från de som ger en positiv energi, men inte vara rädd för att behålla de människor som man inte riktigt kan placera i ett tydligt fack, eftersom de oftast är de personerna som utmanar en mest. varje projekt medför dessutom sina egna specifika lärdomar och konsekvenser. jag tror inte på att alla lärdomar är bra lärdomar - vissa skulle jag gärna ha velat vara utan. och jag tror inte på en arbetsmetodik som inte prioriterar de inblandade människorna. ibland förvirrar man bort sig från varandra under vissa perioder, för att sedan finna varandra igen. energi är inte en outsinlig källa - man måste få påfyllning av vare sig den ena faktorn eller den andra. och på dagar då ingenting fungerar, så är det viktigt att vara öppen för att se det som faktiskt finns där ändå - personerna som de facto är fantastiska och ger en energi. den senaste tiden har varit fylld av tecken och ställingstaganden. jag hoppas att jag är bra på att kontinuerligt visa uppskattning för andra människors fantastiska arbetsinsatser. inte för mitt eget strategiska syfte, utan för sin egen skull. idag hade jag en status på FACEBOOK med titeln "hej jag arbetar med kortfilm på heltid och det är en väldigt dyr hobby." subtexten var inte sådär jätteklurig: "snälla, ge mig lite positiv energi, jag behöver det nu. jag behöver påfyllnad." och det kom. med råge. det får mig att orka fortsätta ganska mycket mer, trots att kvällen avrundades med en stor överraskning som jag inte riktigt vet om det är negativt eller inte. summa summarum - tack alla ni fantastiska medarbetare, vänner, familjemedlemmar som man ibland tar för givet. ni gör mer än vad ni tror.

Etiketter: ,