torsdag, januari 29, 2009

GIFF t/r anno 2009

ikväll var jag snabbt inom GÖTEBORG och festivalen för sista gången det här året. "STRÅ" fick sin officiella premiär ikväll som förfilm till långfilmen "I SKUGGAN AV VÄRMEN", som jag tyvärr inte hann se innan jag fick sätta mig på tåget hem igen. jag ser fram emot ett återseende då den får biopremiär istället. ett fullsatt DRAKEN var en fin inspiration inför de kommande veckornas hårda och intensiva manusarbete. dels ett oerhört spännande frilansprojekt, samt mitt nya, vansinnigt ambitiösa kortfilmsmanus som jag redan påbörjat, samt, så slutligen, det senaste draftet av långfilmsmanuset, som äntligen, äntligen är på väg att bli färdigt.

jag har spenderat väldigt mycket tid den här senaste veckan att fundera över den gångna helgens upplevelser i GÖTEBORG. filmfestivalen är för mig en väldigt speciell begivenhet som är lika mycket utmaning som bekräftelse; afrodisiak som gift; lek som allvar; inspiration som avskräckning; hemma som främmande; dåligt och oerhört, oerhört bra.

filmfestivalen blir lätt till en värdemätare för mig själv där det blir tydligt om vart jag är på väg, men framförallt varifrån jag kommit. sedan förra årets festival har "VÄSENPUMPEN" visats på SVT, "87" har vunnit "BÄSTA MANUS" samt visats runt om i världen, och min nya kortfilm "STRÅ" har producerats. dessutom har jag träffat fantastiska människor som inspirerat mig och trott på mig, och långfilmen har kommit närmare.

jag undrar intensivt var jag kommer befinna mig i min filmgärning då jag når 33rd GÖTEBORG INTERNATIONAL FILM FESTIVAL 2010.

Etiketter: , , , ,