IK1 - denis villeneuve is le grand master
för en stund sedan var det premiär för det internationella kortfilmsprogrammet, "IK1". där fanns en hel del smärre mästerverk. passet rivstarade med musikvideon "STRESS" av ROMAIN GAVRAS, en stenhård, ûbervåldsam och vacker film om ett ungdomsgäng som lämnar ett spår av ödeläggelse bakom sig. en film med djupare budskap än enbart en estetisk, hårtslående perfektion. hela filmen kan även ses på YOUTUBE:
nästa film var tyska "FULL EMPLOYMENT", en fullständigt lysande B-films hyllning med starka politiska undertoner. det udda med högst älskvärda regissörsparet THOMAS OBERLIES, MATTHIAS VOGEL bragde skratt i CATALINA-salen då de på frågan "hur lyckades ni göra de makalösa specialeffekterna?" svarade: "it was not very difficult. we wrote it on the page, and then some other people had to make it". blodet flödar, hagelgevären glänser och zombiesarna slaktar allt i sin väg i denna underbara genrehyllning och samhällssatiren.
den nutida politiska kommentaren fick sig ännu en representation i isländska "NAGLINN" ("THE NAIL") av BENEDIKT ERLINGSSON, om en olycka som visar sig få storpolitiska konsekvenser även på det lilla planet. själva olyckan fick halva publiken att skrika ut av smärta och chock samtidigt som det var svårt att hålla sig för skratt. det krävs en stor dramaturgisk spetskompetens för att lyckas balansera på en sådan tunn linje, och ERLINGSSON gör det väl.
min personliga favorit, och en film som jag har svårt att se att den inte förtjänar att vinna den internationella sektionen (med viss reservation för de övriga fyra passen som jag alltså ännu inte sett...) är DENIS VILLENEUVE´s häpnadsväckande "NEXT FLOOR". cinematografien, compositingen, regin, manuset, skådespelarna, den fantastiska dekoren och ljussättningen och rekvisita-tyngden gör det till en film som i all sin makabra existens gör att man har svårt för att inte dyrka det som det korta mästerverk det är.
se en kort trailer för "NEXT FLOOR" här:
en intervju på YOUTUBE ger oss en fin bild av DENIS VILLENEUVE:
JAVIER LOURENCO och MARTIN JALFEN gör med sin "THE BLINDNESS OF THE WOODS" en humoristisk och bitvis fin film, vars tyngpunkt dock ligger på det stilistiska och inte nämnvärt på det berättande planet. men det gör de å andra sidan förbannat bra.
passet avslutades med de två animerade filmerna "THE CONTROL MASTER" (av RUN WRAKE) och finstämda "RETOUCHES" av GEORGES SCHWIZGEBEL.
i sammanhanget är det värt att nämna att både "NEXT FLOOR" och "FULL EMPLOYMENT" var tydliga genrefilmer som var stöttade av både regionala och nationella filmfonder. det finns dock tydliga tecken på att det är på väg att bli lättare (eller överhuvudtaget ens möjligt) att få stöd till genrebaserade svenska kortfilmsproduktioner.
"IK1" var ett bra pass och imponerar nästan lika mycket det "NK1". kvaliteten är mördande hög, right out of the bat. kortfilmen visar gång på gång att det är den mest pulserande och relevanta filmformen.
nästa film var tyska "FULL EMPLOYMENT", en fullständigt lysande B-films hyllning med starka politiska undertoner. det udda med högst älskvärda regissörsparet THOMAS OBERLIES, MATTHIAS VOGEL bragde skratt i CATALINA-salen då de på frågan "hur lyckades ni göra de makalösa specialeffekterna?" svarade: "it was not very difficult. we wrote it on the page, and then some other people had to make it". blodet flödar, hagelgevären glänser och zombiesarna slaktar allt i sin väg i denna underbara genrehyllning och samhällssatiren.
den nutida politiska kommentaren fick sig ännu en representation i isländska "NAGLINN" ("THE NAIL") av BENEDIKT ERLINGSSON, om en olycka som visar sig få storpolitiska konsekvenser även på det lilla planet. själva olyckan fick halva publiken att skrika ut av smärta och chock samtidigt som det var svårt att hålla sig för skratt. det krävs en stor dramaturgisk spetskompetens för att lyckas balansera på en sådan tunn linje, och ERLINGSSON gör det väl.
min personliga favorit, och en film som jag har svårt att se att den inte förtjänar att vinna den internationella sektionen (med viss reservation för de övriga fyra passen som jag alltså ännu inte sett...) är DENIS VILLENEUVE´s häpnadsväckande "NEXT FLOOR". cinematografien, compositingen, regin, manuset, skådespelarna, den fantastiska dekoren och ljussättningen och rekvisita-tyngden gör det till en film som i all sin makabra existens gör att man har svårt för att inte dyrka det som det korta mästerverk det är.
se en kort trailer för "NEXT FLOOR" här:
en intervju på YOUTUBE ger oss en fin bild av DENIS VILLENEUVE:
JAVIER LOURENCO och MARTIN JALFEN gör med sin "THE BLINDNESS OF THE WOODS" en humoristisk och bitvis fin film, vars tyngpunkt dock ligger på det stilistiska och inte nämnvärt på det berättande planet. men det gör de å andra sidan förbannat bra.
passet avslutades med de två animerade filmerna "THE CONTROL MASTER" (av RUN WRAKE) och finstämda "RETOUCHES" av GEORGES SCHWIZGEBEL.
i sammanhanget är det värt att nämna att både "NEXT FLOOR" och "FULL EMPLOYMENT" var tydliga genrefilmer som var stöttade av både regionala och nationella filmfonder. det finns dock tydliga tecken på att det är på väg att bli lättare (eller överhuvudtaget ens möjligt) att få stöd till genrebaserade svenska kortfilmsproduktioner.
"IK1" var ett bra pass och imponerar nästan lika mycket det "NK1". kvaliteten är mördande hög, right out of the bat. kortfilmen visar gång på gång att det är den mest pulserande och relevanta filmformen.
Etiketter: denis villeneuve, full employment, georges schwizgebel, grimstad, ik1, next floor, nk1, norwegian short film festival, roman gavras, run wrake, the blindness of the woods
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home