söndag, juni 17, 2007

var håller de hus?

inför arbetet med det andra draftet, behåller jag 53 sidor från det första draftets ursprungliga 98. inte i sin helhet, men där sentenserna vibrerar av någon slags uppmaning om vidarbearbetning. det har tagit mig tre dagar att läsa igenom det från början till slut och sedan ytterligare två att lyfta ut och anteckna det som bör ändras & förkastas. dessförinnan mer än en vecka för att överhuvudtaget lyckas dra fram pappersarken från sin mapp. det har varit mig en oerhörd ansträngning att överhuvudtaget försöka ge mig på ett närmande av historien och dess karaktärer, ty de har vägrat tala med mig för en väldigt lång tid nu. senast jag samspråkade med dem var då jag lämnade dem till deras eget öde och besvor deras oförmåga att berätta för mig vad det var de ville säga. deras hämnd blev innerlig & grym.

det kommer ta tid för oss att börja lita på varandra igen. det känner jag i vartenda ord som når mina fingertoppar.

Etiketter: , , ,