tisdag, juni 17, 2008

nystart/omstart

avresedag. sista förmiddagen i idyllen. servitriserna gör i ordning terassen på APOTHEKERGÅRDEN för festivalens avskedsfrukost. bestick klirrar till och matoset smyger sig fram genom GRIMSTAD´s gränder. flanörerna kan skymtas promenera förbi bakom de upphöjda vita staketplankorna och rörelserna blir till ett stroboskopliknande mönster. himlen är blå och molnen är det inte. det skuggtäckta området jag sökt min tillflykt till, fungerar bra som moteld mot det förrädiskt trevliga sommarvädret som anlände i samklang med gryningen tidigare imorse då hotellets brandalarm utlöstes. famlande och med en skrämmande lång reaktionstid, halvvägs till lobbyn, halv fem imorse, upptäcktes det dock att falskalarmet var ett faktum.

när jag nu gör ett försök till sammanfattning av de senaste dagarnas fullständigt rofyllda vistelse här i GRIMSTAD, så blir det inte utan en kompakt tacksamhet för min tid här. mer än en vanlig festivalvistelse; något annat än ännu en ursäkt för verklighetsflykt; en upplevelse full och hel i sin förmåga att få mig att minnas allt det andra i mitt liv som jag sedan länge valt bort. saker och personer jag vant mig ifrån. tankar och förhoppningar som inte omedelbart har med CSABA BENE PERLENBERG, regissören, att göra. utan endast "C.", personen. människan bakom filmen; livet bortom skapandet; anledningen bakom drivkraften. allt för länge har denna bild av mig själv tagit allt för mycket plats. vem personen bakom egentligen är, och vad det är han vill, och hur han vill göra det, är i mångt och mycket okänt. om han överhuvudtaget finns kvar därinne någonstans. men det ska bli oerhört spännande, om än en aning smärtsamt, att ta reda på det.

jag kommer verkligen behöva all hjälp jag kan få.

Etiketter: , , , ,