söndag, juni 22, 2008

redigering dag #1

regnet ploppar stämningsfullt på takfönstret i redigeringsstudion och skapar en fin fond att arbeta i. första redigeringsdagen av fyra planerade har inletts, och det är grovjobbet som avklaras nu: loggning och omdöpning av filer; materialet måste renderas i sin helhet eftersom vi spelade in med RED ROCK 35mm-adaptern och bilden spelades in upp och ner; en generell överblick avklaras innan de verkliga närstudierna inleds imorgon.

det var längesedan som jag satt och redigerade för mig själv - det är en nästintill meditativ upplevelse. några av mina allra största insikter om mig själv och min omvärld har inletts i klipprum. samtidigt är termen "klipprum" någonting mer för mig än en fysisk plats - det behöver inte ens nödvändigtvis vara en sådan. istället är det ett tillstånd som jag beger mig in i, där mina tankar blir mer organiserade och analytiska än under själva inspelningsfasen; här blir det vaga konkret och min avsikt gentemot publikens upplevelse en utstuderad övning i ren process och metodik, där jag väldigt handfast kan bygga upp eller fördjupa en stämning och bygga en tydlig berättelse.

eran av en-tagningsfilmer kan mycket väl vara över nu.

Etiketter: