fredag, juni 12, 2009

norskt, ryskt, danskt, amerikanskt - och så dolphskt


eftersom det är filmfestival så kunde jag givetvis inte motstå frestelsen att köpa 10 begagnade norska hyrfilmer för 250 (norska) kronor från den lokala videobutiken (de facto vid foten av trappan till festivalen). och eftersom jag ville passa på att finna lite filmtitlar som man inte vanligtvis hittar i sin svenska filmbutik så blev det en salig blandning av en övervägande nordisk smaksättning: följande titlar har nu införlivats i min filmsamling, utan någon speciell inbördes ordning: "IZGNANIE" av ANDREY ZVYAGINTSEV och med MARIA BONNEVIE i en av huvudrollerna (Ryssland, 2007), "DE GALES HUS" av EVA ISAKSEN (Norge, 2008), "KANDIDATEN" av (Danmark, 2008), "MOLSTRÖM" av MICHAEL J. BIRD (en BBC/NRK-samproduktion från 1985), "CHARLIE WILSON`S WAR" av MIKE NICHOLS (USA, 2007) (kanske inte den mest ovanliga filmen att hitta i en svensk filmbutik, men jag är svag för AARON SORKIN´s magistiska ordsskapande), "5 LÖGNER" av LARS DANIEL KRUTZKOFF JACOBSEN (Norge, 2007), "GIGANTEN" av ERIK BYE (Norge, 2005), "KONGEBALEN" av NIKOLAJ ARCEL (Danmark, 2004), "REPRISE" av JOACHIM TRIER (Norge, 2006). slutligen kunde jag inte motstå "THE MISSIONARY MAN" (USA, 2007) skriven, producerad och regisserad av vår egen storhet DOLPH LUNDGREN, som även givetvis har huvudrollen. man skojar alldeles för mycket med DOLPH, men han är troligtvis den mest välbetalde svenska skådespelaren någonsin, inklusive STELLAN SKARSGÅRD. DOLPH skrattar hela vägen till banken, bitches.

Etiketter: