måndag, januari 15, 2007

det är inte intressant att inte tänka

följande är utdrag från MAGNUS GÖRANSSONs intervju med mig om mitt filmskapande, tidigare i höstas, i PRAG. intervjun är för MAGNUS´ kommande C-uppsats, där en del av mina filmer ingår i en komparativ filmvetenskaplig studie. följande handlar om min första kortfilm, "TYSTNADEN TALAR MÅNGA SPRÅK".

"Jag beslöt mig för att göra en film som skulle heta 'Tystnaden talar många språk', som jag skrev under några sömnlösa nätter och spelades in på en smal budget."

"Grundhistorien i 'Tystnaden' handlar om en ung tjej som heter Nora och har fått ett uppdrag av den mystiska Väsenmannen att finna honom en dröm. Under hennes sökande möter hon olika personer som inte bara får henne att förstå vad en dröm är och vad en dröm kan ha för effekter, men också varför hon söker efter en dröm. Det blir ett slags vet sökande. Men det 'Tystnaden' egentligen handlar om för mig som regissör är filmens fantastiska möjligheter och bredd att skildra världar."

"Hela 'Tystnaden' är ju en berättelse som inte berättas på ett plan, varken tidsmässigt eller känslomässigt. [...] Det är inte intressant att inte tänka."



hela transkriberingen kommer upp inom kort.

Etiketter: , ,