fredag, september 29, 2006

klassikerstatus

ikvall ska jag forsoka paborja resan mot slutet av arbetet med treatmentet till langfilmen. jag ar tillrackligt trott i huvudet for att inte kunna hitta anledningar till att inte skriva det.

PCFEs filmbibliotek ar hisnande. over 200 filmer att titta pa. flertalet av den vasterlandska filmhistoriens storsta klassiker och de storsta regissorerna finns representerade har. som min regilarare har poangterat stora delar av veckan - "expand your film culture". speciellt min filmkultur maste bli bredare. ska forsoka hinna se sa mycket fransk, rysk och italiensk film som mycket nu under hosten. tanken ar att jag vid slutet av min tid har i PRAHA ska ha gatt igenom 75% av skolans filmbibliotek.

hittills har "THE GODFATHER" och "THE GODFATHER II" avverkats. senare ikvall, som en paus i skrivandet, blir det "CASABLANCA".

det finns dock en pataglig risk med att studera filmklassiker efter filmklassiker. att man inte sjalv skapar nagra...

Etiketter: , , ,